penulisan novel

Menulis – Pedoman Menulis Novel

Diposting pada

PANDUAN MENULIS NOVEL

1.Harus mempunyai jalan cerita, tabiat dan teknik bahasa. Bukan seluruh cerita itu harus tentang engkau , kamu itu bukan orang tersohor pun.

2. Kena rajin membaca banyak karya buat melihat stail & cara olahan kisah novel novel standard/piawai yang dimahukan, yg genrenya kamu berkenan.

3. Paling kurang cerita harus ada 60,000 jumlah kata, jikalau lebih lagi bagus.

4. Dimulakan menggunakan menulis secara padu latihan menggarap artikel ringkas 100 sampai 2000 perkataan. Padu, maksudnya mantap mempunyai pembukaan, isi, tarikan dan epilog. Mungkin boleh dilatih menggunakan cerpen.

5. Harus asli dan nir sama dengan karya sedia ada. Ini suatu kemestian, nir terdapat istilah gw mengikut teknik si polan atau si polan kerana minat dalam beliau…(I heard too much of these and please do not commit/wasting timeto do that, dangerous and unhealthy)

6. Pengetahuan asas personal komputerbuat kerja kerja menaip, email, font,& kerja kerja penghantaran termasuk mengedit

7. Biasakan diri dengan PENOLAKAN berdasarkan penerbit, tugas kamu jangan putus harapan, anggap itu satu cabaran. Sertai sayembara sayembara yg terdapat, & mencari berita tentang tempat tinggaltempat tinggalpenerbitan sedia ada.

8. Rajin membelek kamus buat istilah kata penting. Begitu jua dengan kata baharu lama& yang dari zaman. (Bersemburit? Merarau? Kebejatan? dll..)

9. Kenal pada bahasa perbualan, bahasa gaul, jalanan, bahasa daerah dan ejaan mereka. Lebih baik mempunyai nilai Sense of Humor yang tinggi. Semua ini penting buat hal hal pada indikasi kutip: “…………”

Baca Juga  Format Penulisan Novel - Penting Untuk Diperhatikan! - Eipa Web

10. Jalan cerita haruslah dirasakan menarik sang penulis itu sendiri, tanpa paksaan apa apa. Sama misalnya menyediakan kuliner, beliau harus digemari oleh si tukang masak sebelum dihidangkan pada tetamu.

11. Penulisan yang baik tiba berdasarkan hati, ikhlas & membina daya buat diminati oleh pembaca.

12. Terus menulis & menulis sebagai akibatnya terdapat FLOW/aliran yang baik dan bertemu menggunakan aktualisasi diri kata yg dagi.

Terdapat pelbagai panduan pada sesawang google buat kamu belajar menulis

1001 cara diunjurkan untuk kamu, namun kalau kecintaan dalam sifat “penglipurlara” jika nir ada payah pula. Menulis membenarkan engkaumemerli dunia, mempelajari sistem hayati, berpendapat dan menjual nilai insan menggunakan cara tersendiri.

Bagaimana mahu menulis jika awal awal lagi disenaraikan 1001 alasan negatif. Solusi akan permanen ada bila dicari. Ingat, terdapat banyak cara buat menerbitkan kitab/tulisan engkau . Salah satu jalan termudah adalah dengan mencetak sendiri buku idaman engkau . Paling tidak ada satu buku yang disiarkan – published.

Arudathi Roy mengungkapkan,”kalau cerita yang aku cari nir ada pada pasaran, merupakan menjadi tugas gw menulis tentang hal tersebut.”Tidak terdapat gaya gaya khusus penulisan yg boleh engkaupelajari, semuanya hadir dari pandangan baru berdasarkan pengalaman, pembacaaan & pengamatan. Ketiga hal tadi apabila dikendalikan sebaik mungkin melalui aktualisasi diri kata akan tumbuh jadi bahan bacaan. (disukai, bestseller, dipuji merupakan kisah lain)

Baca Juga  6 Aplikasi Menulis Novel Online Yang Sanggup Caricuan

Menulis akitiviti yg seronok

Persoalan boleh dilemparkan seolah olah itu bukan menurut kita sebagai penulis, boleh juga bersifat peribadi. Menunding jari melalui tabiat fiksyen yang kita cipta, melepaskan kemarahan menggunakan cara yang terhormat. Maka benarlah menulis itu satu teknik terapi hebat.

Harus jangan lupa, pada negara ini tidak ada istilah menjadi kaya raya berdasarkan kerja menulis misalnya di barat. Jadi lupakan dahulu mimpi tersebut, mana tahu sekiranya output kerja hebat kamu bernasib baik diterjemahkan.Tugas engkaukinimudah. Luahkan segalanya dalam 100 perkataan atau lebih, lihat isinya..puas hati? lemparkan dahulu pada media sosial & lihat sambutannya.

Hasrat menulis jangan hingga tewas!!!!SELEPAS 7 BUKU DAN 3 BUKU GABUNGAN?Sesuatu yang nir pernah saya rancang menjadi Transwoman. Segalanya bermula dengan senang menulis, luahan perasaan dan menganalisa situasi sedia terdapat. Menghantar manuskrip dari apa yg aku memahami, benci & tidak ada di rak buku Malaysia.

Saya melihat ruang yg lebih besarsebenarnya, jika terus menyumbang dalam ruang lohong sedia terdapat. Menguis sedikit perasaan pembaca. Honor tidaklah sehebat menulis pada Bahasa Inggeris, namun kepuasan peribadi permanen ada di situ.Setiap kitabyg dihasilkan masih boleh dikupas berdasarkan ketika ke waktu, nir terdapat satu yg menjadi favurit kerana seluruh dianggap penting. Itulah kenikmatan menulis, mengedit dan menjana pemikiran berdasarkan waktu ke ketika.

Baca Juga  Cara Menulis Novel

Meskipun jatuh dalam kategori fiksyen, dipastikan terdapat nilai nilai pedagogi pada situ. Saya nir mengawal moral manusia (malah diangkat jadi kapital buat watak), tugasan hanyalah menceritakan semula. Ada ketikanya gw akan jadi sebodoh bodohnya dampak mewakili watak yg ditulis, terdapat ketikanya aku pura pura bijak & ada waktunya gw lepaskan segala kemarahan awal gw dalam hayati. Itulah indahnya dunia fiksyen.

Saya masih menanti cetakan karya baru yang telah awal disiapkan pada 2016. tiga naskah yg masih lagi bercerita mengenai insan. Tidak ada kata mahu cetak sebanyak mungkin, tidak. Ianya biarlah perlahan huma tetapi mengesankan.

Setakat ini Alhamdulillah. Syukur dalam Pencipta.*Buat masa ini saya pulang menulis tentang Transwoman pada bawah tajuk sementara REUNION 2018 yg mungkin akan ditukarkan tajuk. Sebagai penulis yg bergantung dalam penerbit saya terbuka buat apa sahaja saranan yg masuk akal, demi kemeriahan pembacaan di negara ini.

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan.